ITTIHAD TULLAB LUGHAH ARABIAH

Thursday 22 December 2016

Kata-Kata Indah Dr. Mohamed Aziz Maqsoud Sayed Ahmed


نَحْنُ قَادِرُونَ عَلَى بَرْمَجَةِ عُقُولِنَا بِالشَّكْلِ الَّذِي نُرِيدُ
نَحْنُ قَادِرُون عَلَى بَرْمَجَةِ عُقُولِنَا بِالشَّكْلِ الَّذِي نُرِيدُ
مَرَّة أَخِيرَة..
نَحْنُ قَادِرُون عَلَى بَرْمَجَةِ عُقُولِنَا بِالشَّكْلِ الَّذِي نُرِيدُ
مَا مَعْنَى هَذَا الْكَلَام؟
مَا مَعْنَى هَذَا الْكَلَام؟
أَنَّنِي إِذَا قُلْتُ مِنْ نَفْسي
أَنَا سَأَسْتَطِيعُ بِإِذْنِ الله أَنْ أَكُونَ مِنَ الطُّلَّاب
الضَّمَنِّين
الْمُجْتَهِدِين
الْمُتَمَيِّزِين
الْحَارِسِين عَلَى العِلْم
وَالَّذِينَ يُرِيدُونَ أَنْ يَكُونُوا مِنَ الطُّلَّاب الْمُجْتَهِدِين وَالْمُجْتَهِدَات فَسَنَكُون
أَنَا أَسْتَطِيع أَنْ أُعَبِّر وَأُنَبِّه فِي نَفْسِي أَشْيَاء مِنْ خِلَالِ أَنَا
لَيْسَ مِنْ إِنْسَانٍ غَيْرُه
إِذَا قُلْتُ مِنْ نَفْسِي أَنَا طَالِب كَسُول لَا أُحِبُّ الْعِلْم
Banyak.. banyak.. banyak.. banyak..
صِفَة سَلْبِيَّة
فَسَنَتَّعِب عَن العِلْم
وَنَتَّعِب عَنْ النَّفْسِ
بِذَلِكَ ،
أَنْتُم فَقَط الَّذِينَ تَسْتَطِيعُونَ أَنْ تُحَقِّقُوا النَّفْس
تُحَقِّقُوا العِلْم
تُحَقِّقُوا الِاجْتِهَاد
تُحَقِّقُوا التَفَوُّق
تُحَقِّقُوا كُلَّ أَهْدَافِكُم الَّتِي دَائِمًا تُرِيدُونَ
شَكَرَ اللهُ لَكُم وَبَارَكَ اللهُ فِيكُم
وَنَسْأَلُ الله سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى أَنْ يُوَفِّقَنَا جَمِيعًا لِمَا يُحِبُّ وَيَرْضَى
وَأَنْ يَجْعَلَ أَعْمَالَنَا خَالِصَةً لِوَجْهِهِ الْكَرِيم
شُكْرًا لَكُم
وَالسَّلَامُ عَلَيْكُم وَرَحْمَةُ الله

Kita boleh memprogram fikiran kita seperti apa yang kita mahukan..
Kita mampu memprogram fikiran kita seperti apa yang kita hendak..
Saya ulang buat kali terakhir ..
Kita dapat memprogram fikiran kita seperti apa yang kita inginkan
Apakah makna perkataan ini?
Apakah maksud perkataan ini?
Sesunguhnya apabila saya katakan kepada diri saya :
“ Saya akan mampu, dengan izin Allah, untuk menjadi di kalangan pelajar..
Yang bertanggungjawab..
Yang rajin bersungguh-sungguh..
Yang cemerlang...
Yang memelihara akan ilmu...
Sesiapa yang berkehendak untuk menjadi para pelajar lelaki yang rajin dan para pelajar perempuan yang rajin..
Maka kita akan jadi sedemikian itu..
Saya boleh memberitahu dan mengingatkan diri saya sesuatu dengan cara saya sendiri..
Bukan dengan cara orang lain...
Jika saya memberitahu diri saya : “Saya seorang pelajar yang malas yang tidak menyukai ilmu..
Banyak.. banyak.. banyak.. banyak ..
Sifat negatif tersebut..
Maka kita akan letih dengan ilmu..
Kita akan penat dengan diri sendiri..
Maka demikian,
Kamu sahaja boleh membuktikan kebolehan diri..
Memastikan kamu mendapatkan ilmu..
Memastikan kamu bersungguh-sungguh..
Memastikan kamu cemerlang..
Memastikan semua matlamat kamu tercapai seperti yang kamu sentiasa inginkan..
Semoga Allah suka atas apa yang kamu lakukan dan semoga Allah memberkati kamu semua..
Saya memohon kepada Allah SWT untuk menerima semuanya, apa yang Dia sukai dan apa yang Dia redhai..
Semoga Dia jadikan segala amal perbuatan kita ikhlas semata-mata kerana-Nya..
Terima kasih kepada kamu semua..
Assalamualaikum warahmatullah..

0 comments:

Post a Comment

Email Facebook Translate Google Blogger Yahoo Login

 
HASIL SENTUHAN : MOHD DAHARUDIN BIN HAJI DAUD | KULLIYYAH BAHASA ARAB INSANIAH